Rondje Noord Nederland

Dag 5, dinsdag 5 juli 2011: Hollum - Herenveen, Oranjewoud, 90 km

We staan om 07.00 uur op omdat we vandaag weer gaan fietsen. Yvonne brengt het ontbijt om 07.45 uur. Na het ontbijt pakken we de laatste spullen bij elkaar en stappen op de fiets richting Nes. We hebben nog even het idee gehad om ook nog in Nes te gaan kijken maar we besluiten toch maar door te fietsen naar de boot, omdat gezien het tijdstip de winkels in Nes nog wel gesloten zullen zijn. Maar goed ook, want als we bij de haven aankomen komt de veerboot er ook al aan. Wij gingen er van uit dat de veerboot om 8.30 en 9.30 uur naar Holwerd zou gaan, dat blijkt dus om 09.00 uur te zijn. Dat komt mooi uit. Onderweg naar de vaste wal blijven we aan dek. We zijn bijna alleen, maar het blijft altijd weer genieten. Het is laag water. We zien onderweg nog 4 zeehonden.

Het blijft toch een betoverende wereld dat wad.
Als we in Holwerd van de boot komen, hebben we snel het bord van de Waddenzeeroute weer te pakken. We fietsen Holwerd uit. Lekker de wind in de rug, dat schiet op. Er is een probleem, we komen geen bordjes van de route meer tegen. We zijn inmiddels al bijna in Dokkum, toch niet echt de goede kant op. Kennelijk hebben we ergens een bordje niet gezien. We kunnen terugfietsen op zoek naar bordjes of overstappen op de Rietlandroute. Deze route gaat van Holwerd naar Kampen en is 145 kilometer lang. We besluiten voor de laatste optie tet kiezen.
Het is een mooie route, die onder andere door het van de elfstedentocht bekende Bartlehiem gaat. Veel variatie onderweg, waardoor het allemaal veel sneller lijkt te gaan.
In Bartlehiem moet ik natuurlijk wel even op "de brug" staan juichen. De schaatsers gaan vanaf hier naar Dokkum, wij gaan rechtstreeks naar Leeuwarden.

De route gaat dwars door Leeuwarden maar is goed aangegeven, zodat dat geen problemen geeft. We nemen in Leeuwarden nog wel een pauze. Bij de Waag op het terras genieten we in de zon van een heerlijke cappuccino.

Na Leeuwarden vervolgen we de route richting Heerenveen. Het blijft genieten van het wijdse Friese landschap. Water, riet, koeien en molens, waar wij dan op een pad tussendoor fietsen.

Soms ga je twijflen aan wat je ziet.Is het echt of is het een luchtspiegeling.

Dit is geen onscherpe foto, maar een spiegelbeeld in het water en dan 180 graden gedraaid.
We naderen Heerenveen. Het is zo rond 15.00 uur. Wat gaan we doen. We kunnen vanaf hier de route verlaten en via de kortste weg via Steenwijk door naar Zwolle. Einde vakantie. We kunnen ook nog een stop maken, genieten van het mooie weer en morgen weer verder gaan. We kiezen voor het laatste. We hebben geen adres meer om te overnachten. De adressen die we zelf hadden meegenomen om te bellen liggen niet in deze omgeving, maar aan de IJsselmeerkant van Friesland. Tijd dus om het thuisfront te bellen met de vraag om via internet op zoek te gaan naar een geschikte B&B. We komen terecht bij mevr. Lamberts aan de Krukmanslaan 4 in Oranjewoud, waar we heel hartelijk worden ontvangen.
We volgen het vaste ritueel: eerst even lekker douchen en dan op zoek naar een geschikt adres om lekker te eten. We kijken eerst in Oranjewoud, maar we besluiten toch naar Heerenveen te gaan. We belanden wij restaurant Paul Kruger op het terras, waar we in het avondzonnetje wat eten. Daarna weer terug naar ons overnachtingsadres. We verkennen de omgeving nog een beetje en gaan dan in de tuin nog genieten van een heerlijke zomeravond.

Aan alles komt een eind, ook aan deze mooie zomeravond. Het wordt weer tijd om ons bed op te zoeken, want ook op onze laatste fietsdag gaan we weer om 08.00 uur ontbijten en om 08.30 uur vertrekken. Dus op tijd naar bed.