Rondje Noord Nederland

Dag 3, zondag 3 juli 2011: Den Andel - Hollum 70 km

Zoals gewoonlijk staan we om 07.00 uur op. Lekker douchen en dan ontbijten. Ook deze keer worden we niet teleurgesteld. Eerst een flink ontbijt en dan het laatste inpakken.

We gaan eerst naar Pieterburen waar we de het zeehondenopvangcentrum bekijken. We hebben er al veel van gehoord en willen het nu ook zelf wel eens zien. We zijn op tijd. Sterker nog wij zijn de eerste gasten van die dag en kunnen eerst wat rondkijken omdat de kassa's nog niet werken.

Na Pieterburen gaan we richting Lauwersmeer / Lauwersoog. Onderweg nog een Groningse boerderij en wat sfeerimpressies van het Groninger landschap op de foto gezet omdat we nu ook gauw de provincie Groningen verlaten.

Als we denken dat we de bebouwde kom van Lauwersmeer naderen, blijkt dit een militair oefenterrein te zijn, waar deze huizen gebruikt worden om militairen die worden uitgezonden te trainen. Via dit oefenterrein, waar volop wordt geoefend, fietesen we naar Lauwersoog. Bij de haven van Lauwersoog hebben militairen een kamp opgeslagen van waaruit er patrouille wordt gereden.

Na Lauwersoog rijden we de provincie Friesland binnen. Via de dijk langs het Wad, gelukkig onderlangs, fietsen we richting Holward. Onderweg hebben we vanaf de dijk zicht op "Het eiland in de verte" (cd van Boudewijn de Groot met oa. de Vondeling van Ameland).

In Holwerd zijn we ruim op tijd om de kaartjes te kopen en daarna nog wat te drinken. Dan de boot op voor de 45 minuten durende overtocht naar Ameland. We blijven aan dek en genieten van het wad.

Na de aankomst in Ameland stappen we weer op de fiets voor het laatste stukje van deze dag naar Hollum. Hier gaan we op zoek naar ons onderkomen voor de komende twee nachten, bed and breakfast Marvon's Plak.
We worden welkom geheten door Yvonne, die ons wegwijs maakt.

Eerst uitpakken en douchen. Dan de omgeving een beetje verkennen. We besluiten te gaan eten bij bar / restaurant De Griffel. Het telraam, een flinke portie spare-ribs, kunnen we iedereean aanraden. Dat geldt ook voor de vliegende juffer, kipfilet met brie. Na het eten maken we een wandeling in de omgeving van het dorp, langs molen de verwachting, en natuurlijk een stuk over het strand. Onderweg maken we foto's. Je blijft fotograferen. Dat terug naar de B&B en naar bed.
Morgen hebben we een rustdag. Even een dag niet fietsen.